Skip links

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης

Την ευκαιρία να επισκεφθούν το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης είχαν οι μαθητές της Α’ Δημοτικού του Σχολείου μας την Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018.

Η εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ενότητας «Οι ανάγκες του ανθρώπου» στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος.

Το θέμα του εκπαιδευτικού προγράμματος που παρακολούθησαν οι μικροί μαθητές του Σχολείου μας ήταν, «Μόνος ή Μοναδικός ; Διαφορετικότητα και Ρατσισμός».

Η παρακολούθηση του συγκεκριμένου προγράμματος είχε ως στόχο να συμβάλει στην ενημέρωση, τον προβληματισμό και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, ώστε τα παιδιά να μην κυριεύονται από εμμονές και να μην επηρεάζονται από μισαλλοδοξίες, αλλά αντίθετα να συνδιαλέγονται, να διεκδικούν τη δική τους ταυτότητα και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα του Άλλου.

Παράλληλα, επιδίωκε να συνεισφέρει στην πρόληψη και στην προσπάθεια εξάλειψης των φαινομένων της βίας και του ρατσισμού και στην ανάπτυξη πολιτών του μέλλοντος, που σε ένα περιβάλλον πολυπολιτισμικών κοινωνιών, θα καταστούν ενεργοί και ικανοί αφ’ ενός να διαχειρίζονται της διαφορετικότητα του Άλλου, αφετέρου να αποδέχονται και να υπερασπίζονται τα ατομικά δικαιώματα και ταυτόχρονα να διεκδικούν την αποδοχή της δικής τους πολιτισμικής ταυτότητας.

Οι ερμηνευτές του προγράμματος υποδέχτηκαν  τους μαθητές και παρουσίασαν το πρόγραμμα σε πέντε στάδια.

Αρχικά, εκθέματα, που παρουσίαζαν διεθνώς αναγνωρίσιμα μνημεία και παιδιά με ποικίλα χαρακτηριστικά, βοήθησαν  τους μαθητές μας να εξοικειωθούν με τις ομοιότητες και διαφορές ανθρώπων και πολιτισμών.

Στη συνέχεια εντόπιζαν τις διαφορές των ανθρώπων στην εξωτερική εμφάνιση, αλλά και τις διαφορές που δε «φαίνονται» και είναι κρυμμένες μέσα μας με αφορμή το κεντρικό έκθεμα που ήταν ένα ομαδικό έργο παιδιών εμπνευσμένο από την καλλιτέχνιδα Marisol Escobar.

Ακολούθησε παρατήρηση τρισδιάστατων εκθεμάτων – κατασκευών σε συνδυασμό με παιχνίδι των αισθήσεων που στόχο είχε οι μαθητές να κατανοήσουν ότι οι άνθρωποι διαφέρουμε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε , αλλά και στις δεξιότητες και ικανότητες που έχει ο καθένας μας.

Ύστερα, οι μαθητές εντόπισαν εκθέματα που αναδείκνυαν την ισότητα μεταξύ των ανθρώπων, συνειδητοποιώντας ότι όλοι έχουμε τις ίδιες ανάγκες και ίσα δικαιώματα.

Μετά, χρησιμοποιώντας και καλλιεργώντας την φαντασία, οι μαθητές «τρύπωσαν» σε ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο που ξεπρόβαλε μια πόλη σκοτεινή. Παρατηρώντας συγκεκριμένα εκθέματα της πόλης αυτής δημιουργούνταν ερεθίσματα και οι μικροί μαθητές μας πρότειναν λύσεις σε περιπτώσεις που άτομα ή παιδιά δέχονταν βία λόγω διαφορετικότητας. Ανακάλυπταν,  λοιπόν, τρόπους  να προσφέρουν «χέρι βοηθείας».

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με εργαστήριο ζωγραφικής. Κάθε μαθητής παροτρυνόταν να ανακαλέσει τις εμπειρίες του σχετικά με αυτά που βίωσε δημιουργώντας ατομικό έργο με θέμα: «Ζωγραφίζω με διαφορετικά υλικά διαφορετικούς ανθρώπους». Το φύλλο ζωγραφικής ήταν χωρισμένο σε  τέσσερα  τετράγωνα στα οποία οι μαθητές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τέσσερα διαφορετικά υλικά ζωγραφικής ή να αποτυπώσουν τέσσερις όψεις της διαφορετικότητας.

Η επίσκεψή μας στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, ενός από τα ελάχιστα Μουσεία στον κόσμο που εκθέτουν έργα ζωγραφικής και κατασκευές παιδιών, πιστεύουμε ότι έδωσε στα παιδιά τα κατάλληλα ερεθίσματα,  ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι η διαφορετικότητα δεν είναι απειλή για κανέναν άνθρωπο, αρκεί να αντιμετωπίζεται με σεβασμό από τον καθένα μας! 


Return to top of page