Skip links

Το νερό γύρω μας (Δ’ Δημοτικού)

Στο πλαίσιο της 4ης Ενότητας του μαθήματος της Γλώσσας της Δ’ Δημοτικού με τίτλο «Ρώτα το νερό… τι τρέχει», οι μαθητές και οι μαθήτριες ασχολήθηκαν με το νερό και συνειδητοποίησαν ότι χωρίς αυτό η Γη θα ήταν ένα αφιλόξενο μέρος για τη ζωή.

Αρχικά, με αφορμή τα κείμενα του σχολικού εγχειριδίου, αναπτύχθηκε συζήτηση στην τάξη για τις φυσικές καταστάσεις που απαντάται το νερό στο περιβάλλον αλλά και για τον αέναο κύκλο του. Μετά την προβολή σχετικού οπτικοακουστικού υλικού, οι μαθητές υλοποίησαν το «Πείραμα της βροχής» μέσω του οποίου μπόρεσαν βιωματικά να κατανοήσουν τις διαδικασίες του υδρολογικού κύκλου και να εξοικειωθούν περισσότερο με το φαινόμενο της εξάτμισης, της συμπύκνωσης και της υγροποίησης.

Οι μαθητές καταπιάστηκαν επίσης, με σημαντικές λεξιλογικές ασκήσεις συνειδητοποιώντας τη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας, καθώς λέξεις που χρησιμοποιούμε σήμερα, στη νέα ελληνική, έχουν την προέλευσή τους σε λέξεις που χρησιμοποιούνταν στην αρχαία ελληνική. Ανέτρεξαν στα λεξικά τους, εντόπισαν και κατέγραψαν λέξεις που ανήκουν στην οικογένεια της αρχαίας ελληνικής λέξης «ύδωρ» εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους.

Επιπλέον, με αφορμή το ποίημα της Μάρως Λοΐζου με τίτλο «Το ποτάμι τρέχει να συναντήσει τη θάλασσα», τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τα γλωσσικά μέσα που χρησιμοποιεί η ποιήτρια για να μεταφέρει στον αναγνώστη τα νοήματα και τις εικόνες που επιθυμεί. Στη συζήτηση που ακολούθησε οι μαθητές γρήγορα αντιλήφθηκαν ότι πολλές εκφράσεις που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας επικοινωνία έχουν σχέση με το νερό. Μέσω της έρευνας που πραγματοποίησαν, ανακάλυψαν γνωστές παροιμίες, μεταφορές, παρομοιώσεις, βρήκαν την ερμηνεία τους και στη συνέχεια δημιούργησαν μια εικαστική αναπαράσταση για την καθεμία. Έπειτα έπαιξαν δημιουργικά προσπαθώντας να αντιστοιχίσουν τις εκφράσεις, με τις ζωγραφιές και τις ερμηνείες τους.

Η δράση ολοκληρώθηκε με εικαστικές κατασκευές σχετικές με το νερό, οι οποίες κοσμούν τις αίθουσες της Δ’ Δημοτικού!


Return to top of page