Skip links

Μαθηματικά «Προβλήματα»

Μια «μεγάλη ανακάλυψη» λύνει, ίσως, ένα μεγάλο πρόβλημα. Μπορούμε, όμως, να πούμε ότι και πίσω από τη λύση κάθε απλού προβλήματος κρύβεται και μία «μικρή ανακάλυψη». Αν δοκιμάσετε να λύσετε μόνοι σας ένα πρόβλημα, που σας προκαλεί την περιέργεια και ενεργοποιεί τις εφευρετικές σας ικανότητες, όσο απλό και να είναι, τότε θα έχετε την ευκαιρία να δοκιμάσετε την ένταση και να απολαύσετε τον θρίαμβο της ανακάλυψης! Οι πιο μικρές ανακαλύψεις θα φέρουν τις μεγαλύτερες, τονώνοντας τη δημιουργική και εναλλακτική σας σκέψη. Τέτοιες εμπειρίες, στην ευαίσθητη ηλικία της διαμόρφωσης του μυαλού και του χαρακτήρα, έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα.

Έτσι, λοιπόν, ο δάσκαλος των μαθηματικών έχει μια πολύτιμη ευκαιρία. Να καλλιεργήσει στα παιδιά την ευελιξία στη σκέψη για την εξεύρεση λύσης στα διάφορα προβλήματα και τις προκλήσεις. Θα πρέπει, φυσικά, πρώτα πρώτα να αποφύγει το ανιαρό μάθημα που καταναλώνεται μόνο σε στείρα επίλυση ασκήσεων, αποσυνδεδεμένων από το συναίσθημα. Αντιθέτως, χρειάζεται να προκαλέσει την περιέργεια των μαθητών, να τους ενθουσιάσει, θέτοντάς τους προβλήματα ανάλογα προς τις γνώσεις τους αλλά και με κάθε φορά αυξανόμενο επίπεδο δυσκολίας, ώστε να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον. Με αυτόν τον τρόπο, θα τους δώσει την ευκαιρία να παθιαστούν, να πεισμώσουν, να σκεφτούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και στρατηγικές την επίλυση του προβλήματος, μέχρι να τα καταφέρουν. Κι αν δεν τα καταφέρουν, θα αποτύχουν; Όχι, βέβαια. Θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν με ποιους τρόπους δεν λύνεται το πρόβλημα και να δοκιμάσουν ξανά.

Και να πώς, τελικά, τα μαθηματικά είναι και μια προετοιμασία για τη ζωή. Όχι μόνο για τον γρήγορο υπολογισμό του λογαριασμού στο τραπέζι. Αλλά γιατί εξασκεί τα παιδιά στην αποκλίνουσα σκέψη, στην εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων για την αντιμετώπιση προβλημάτων, στη γόνιμη αντιμετώπιση του λάθους, στην καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης. Τελικά, αν ο δάσκαλος αξιοποιήσει σωστά την ευκαιρία που του δίνεται, βοηθά τα παιδιά ώστε να μην αντιμετωπίζουν τα προβλήματα με άγχος αλλά ως πρόκληση, ως «ευκολήματα», όπως λέει ένας καλός μου φίλος και συνάδελφος στους μαθητές του.

Δελημπούρας  Γιώργος, Μαθηματικός

Return to top of page