Η μελέτη και οι πολλαπλές και πάντα επίκαιρες ερμηνείες της αλληγορίας του πλατωνικού σπηλαίου αποτελεί μέρος της διδακτέας και εξεταστέας ύλης της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στην Γ΄ Λυκείου, αλλά στο Σχολείο μας προσεγγίζεται από όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες της Β΄ Λυκείου στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας.
Ένα από τα συμπεράσματα των μαθητών τις περισσότερες φορές είναι η σφραγίδα που αποδεικνύεται ότι άφησε η πλατωνική αυτή θεώρηση του κόσμου διαχρονικά και μάλιστα και στη σύγχρονη τέχνη σε ποικίλες εκφάνσεις της. «Τα Παράθυρα» και «Τα Τείχη» του Κ. Π. Καβάφη, το “Truman Show” και το “Underground” , το “Matrix”.
Νέα «ανακάλυψη» της κυρίας Αθηνάς Πετροπούλου, διδάσκουσας το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και δύο ηχητικές θεατρικές παραστάσεις, «Το Πάτωμα» και «Το κουνούπι» της κυρίας Ζέτης Φίτσιου, αποφοίτου Κοινωνιολογίας, Ηθοποιού και Συγγραφέα, έργα τα οποία οι μαθητές άκουσαν στο πλαίσιο των μαθημάτων των Αρχαίων και της Φιλοσοφίας.
Ο Ιστορικός – Φιλόλογος του Σχολείου μας κύριος Βασίλειος Λυμπερόπουλος ανέλαβε με φρέσκια ματιά και φέτος την υλοποίηση της δραματοποίησης της αλληγορίας, η κ. Α. Πετροπούλου και η κυρία Άννα Κουρδή επικοινώνησαν και οργάνωσαν μια ανοιχτή συζήτηση με την κ. Ζ. Φίτσιου και ο συνδυασμός όλων των δράσεων έλαβε χώρα την Ημέρα της Ποίησης στο θέατρο του Σχολείου μας!
Ακολουθούν τα σχόλια κάποιων από τους μαθητές που συμμετείχαν σε μία γιορτή Αισθητικής, πραγματικής Συνάντησης και γνήσιας Αλληλεπίδρασης!
«Χθες στο θέατρο του Σχολείου μας μαζί με συμμαθητές μου παίξαμε σε μια παράσταση με θέμα την αλληγορία του Σπηλαίου. Στην αρχή δεν είχα δηλώσει συμμετοχή, πήρα τελικά μέρος, όμως, και ως βωβό πρόσωπο παρακολουθούσαμε μια ταινία ως θεατές, με άμεσες αναφορές στον Πλάτωνα. Μετά συζητήσαμε με την κ. Φίτσιου για έργα της που έχουν πολλές ομοιότητες με το Σπήλαιο και πήραμε ωραίες απαντήσεις»!
«Αυτή η Δευτέρα ήταν διαφορετική από τις άλλες! Οργανώσαμε ένα δρώμενο σχετικό με την Αλληγορία του Σπηλαίου και ακούσαμε ένα τραγούδι που έγραψε και ερμήνευσε η Μαντώ Κουντούρη. Η συμμετοχή μου στο δρώμενο ήταν ξεχωριστή εμπειρία, τιθάσευσα και το …άγχος μου! Οι πρόβες, τα γέλια, τα ευτράπελα μάς ένωσαν περισσότερο με τα παιδιά. Μέσα από τη συζήτηση με την κ. Φϊτσιου ο Πλάτωνας φαντάζει πιο …κοντινός! Είμαι ευγνώμων που αφήσαμε για λίγο να ξαναμπεί η τέχνη στη ζωή μας και το διάβασμα έγινε πιο βιωματικό…»
«Τη Δευτέρα παρακολουθήσαμε μια παράσταση που ετοίμασαν οι συμμαθητές μας με πολύ αγάπη. Αν και δεν με ενδιαφέρει το θέατρο συνήθως, ήταν μια ωραία εμπειρία για να σπάσει η καθημερινότητα και να ακούσω την κ. Φίτσιου».
(…) «Η Φιλοσοφία του Πλάτωνα διαπλέχθηκε με την ηχητική παράσταση της κ. Φϊτσιου, της προσκεκλημένης μας και με την δημιουργικότητα των παιδιών. Μέσα από αυτή τη σύγχρονη προσέγγιση είμαι σίγουρη πως περισσότεροι κατανόησαν την άρρηκτη σχέση του Πλάτωνα με τις ζωές μας σήμερα. Η κ. Φϊτσιου ήταν δεκτική και ενθουσιώδης στην επικοινωνία της μαζί μας. Τελικά, υπάρχουν ορισμένες ιδέες που μένουν άφθαρτες στον χρόνο και με τέτοιες δράσεις εμφανίζονται πιο επίκαιρες από ποτέ. Εύχομαι το Σχολείο μας να επιδιώξει ξανά παρόμοιες συναντήσεις!» (…)
(…) «Κατανόησα τελικά ότι και οι συγγραφείς, οι καλλιτέχνες κτλ. είναι άνθρωποι, όπως όλοι μας…»
(…) «Προσωπικά, η όλη διαδικασία θεωρώ ότι ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμη για εμένα και όλους μας, ιδιαίτερα όσοι από εμάς θα ακολουθήσουμε ανθρωπιστικές σπουδές. Η κ. Φϊτσιου απλά, και όχι απλοϊκά, μάς εξήγησε λεπτομερώς τις σκέψεις, την αφορμή, την έμπνευση που την οδήγησαν στη συγγραφή των έργων της, «Πάτωμα», «Κουνούπι» και «Μαύρες Πολιτείες».
«Για πρώτη φορά είχα την ευκαιρία να παίξω σε μια σχολική παράσταση και ανέβηκα για πρώτη φορά στη σκηνή του Θεάτρου μας. (…)Πιστεύω ότι όλα αυτά, πρόβες, παράσταση, συζήτηση μετά είναι εμπειρίες μοναδικές που δεν θα ξεχάσω ποτέ»!
(…) «Ως μαθήτρια που παρακολούθησε τα δρώμενα έχω σχηματίσει πολύ θετικές εντυπώσεις για τη δημιουργικότητα των συμμαθητών μου.. Η κ. Φϊτσιου, επικοινωνιακή και ανοιχτή δημιούργησε ένα διαλογικό και ευχάριστο κλίμα που έδωσε σε όλους μας διαφορετικές οπτικές και ερεθίσματα για την αντίθεση του «Φαίνεσθαι» και του «Είναι» (…) Ελπίζω και σε παρόμοιες δράσεις με το ίδιο πάθος από τη μαθητική κοινότητα».
(…) «ΤΟ αποκορύφωμα ήταν το τραγούδι που έγραψε και ερμήνευσε η συμμαθήτριά μας, η Μαντώ…»
(…) «νομίζω ότι διατυπώθηκαν ωραίες ερωτήσεις που ώθησαν και τις δύο πλευρές σε γόνιμο προβληματισμό. Η δράση αυτή αποτέλεσε πραγματική σταγόνα ανάπαυλας από το απαιτητικό πρόγραμμα και ελπίζω τέτοιες επιμορφωτικές και ψυχαγωγικές ημερίδες να αποτελέσουν συχνότερο φαινόμενο για να κοσμούν το πρόγραμμά μας».
(…) «ελπίζουμε να οργανωθούν κι άλλες τέτοιες παραστάσεις και συζητήσεις»!
(…) «Ήταν μια πολύ όμορφη μέρα, με πολλά χαμόγελα και ο καθένας, πιστεύω, αποκόμισε πολλά…»
(…) «Εμένα μου άρεσε η παράσταση πολύ και θωρώ πως όλα τα παιδιά άξιζαν το χειροκρότημα στο τέλος! (…) Μετά τη συζήτηση με την κ. Φϊτσιου κατάλαβα το νόημα των έργων της καλύτερα…»
Κατερίνα Αργύρη, Αριστοτέλης Πετρίδης, Μαριλένα Νικολάου, Ρωμανός Λοβέρδος, Κωνσταντίνος Κάτσικας, Άγγελος Αγγέλου, Θοδωρής Αστερής, Γεράσιμος Λιανός, Μαντώ Κουντούρη, Νίκος Ανάγνου, Ελεάννα Κρινάκου, Θάνος Κοτσόκολος, Χαρά Κονταξάκη, Λευτέρης Κελεπούρης, Θάλεια Καμούτση, Άγγελος Λάττας, Νίκος Γρηγορόπουλος, Άρτεμις Μαρκοπούλου