Το Νηπιαγωγείο της Φύσης στην Εκπαιδευτική Αναγέννηση

Στο Νηπιαγωγείο της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των παιδιών όπως διαμορφώνονται από τη  σύγχρονη εποχή.Γι’αυτό και το περιβάλλον μάθησης εναλάσσεται αβίαστα τόσο μέσα στην τάξη όσο κι έξω από αυτήν .

Μιας και ο σύγχρονος τρόπος ζωής οδηγεί στη μείωση του χρόνου που βρίσκεται ένα παιδί στη φύση θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτυχθούν με τον πιο υγιή τρόπο και γι’ αυτό φροντίζουμε να παραμένουν τα παιδιά  συνδεδεμένα με το φυσικό περιβάλλον .

Οι  δραστηριότητες έξω από την τάξη (outdoor activities) βοηθούν το παιδί να καλλιεργήσει τις γνωστικές , σωματικές, κοινωνικές αλλά και συναισθηματικές του δεξιότητες.

Μέσα από την εξερεύνηση , τον πειραματισμό τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα το παιδί μπορεί να μάθει τον εαυτό του ,αλλά και τον κόσμο.

Στο εξωτερικό περιβάλλον τα παιδιά μπορούν να αισθανθούν περισσότερο ελεύθερα , να έρθουν σε επαφή με τον ήλιο και τον καθαρό αέρα και να έχουν έτσι και σωματικά οφέλη όπως είναι η ενίσχυση του ανοσιοποιητικού τους συστήματος και η ανάπτυξη της σωματικής τους δραστηριότητας.

 

Πώς όμως υλοποιείται κάτι τέτοιο ;

Κατ’αρχήν αξιοποιούμε τα πλούσια ερεθίσματα που μπορεί να παρέχει το φυσικό περιβάλλον και ικανοποιούμε την έμφυτη περιέργεια που εκδηλώνουν οι μικροί εξερευνητές. Το χώμα, οι πετρούλες, το νερό, κάθε είδους ξυλαράκια, άνθη και φύλλα έλκουν την προσοχή των παιδιών , καλλιεργούν τη φαντασία τους και αποτελούν αφορμή τόσο για ατελείωτο παιχνίδι ,όσο και για ανακάλυψη της γνώσης .

 

Τα παιδιά βλέπουν ότι  τα υλικά της φύσης τους προσφέρουν  πολλές επιλογές (open- ended materials), τους δίνουν ευκαιρίες για επίλυση προβλημάτων, καλύπτουν τις ανάγκες τους για αισθητηριακή ανάπτυξη  και τους επιτρέπουν να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους.

Στη συνέχεια φροντίζουμε να δημιουργούμε ασφαλή περιβάλλοντα που δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να σκαρφαλώσουν, να παίξουν με τις σκιές, να ισορροπήσουν, να φυτέψουν, να καλλιεργήσουν δεξιότητες καθημερινής ζωής (π.χ. πλένω τις λασπωμένες ρόδες), να πειραματιστούν με αισθητηριακά υλικά (υγρά και στερεά) κι έτσι να γνωρίσουν τις δυνατότητές τους και να προσπαθήσουν να τις ξεπεράσουν .

Με αυτό τον τρόπο επιτρέπουμε στα παιδιά να παίρνουν υπολογισμένα ρίσκα και να εξοικειώνονται τόσο με την επιτυχία όσο και με την αποτυχία ως μέρους της διαδικασίας μάθησης .

Επιπλέον, σε επίπεδο ομάδας παρατηρούμε πώς καλλιεργούνται σταδιακά οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών καθώς ο εξωτερικός χώρος δίνει περισσότερο χρόνο στο κάθε παιδί να εξελιχθεί συναισθηματικά με το δικό του ρυθμό.

Αναμφίβολα οι δραστηριότητες στον κήπο δίνουν ευκαιρία για εξέλιξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των παιδιών καθώς οι μικροί μαθητές έρχονται σε επαφή με καταστάσεις παρόμοιες με αυτές της πραγματικής ζωής  και συνεργάζονται  για την επίτευξη ατομικών ή ομαδικών στόχων.

 

Τι εξοπλισμός χρειάζεται και ποιές είναι οι δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στα παραπάνω ;   

Κάθε τάξη του Νηπιαγωγείου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης διαθέτει εκτός του οργανωμένου προαύλιου χώρου και ατομικό κήπο δραστηριοτήτων προκειμένου η μάθηση να υποστηρίζεται αβίαστα τόσο μέσα στην τάξη όσο κι έξω από αυτήν.

 

Εξοπλισμός –Δραστηριότητες :

Κουζίνα για λάσπες (mud kitchen), αμμοδόχος, πάγκοι υλικών, εργαλεία κηπουρικής για φυτέματα, υλικά αισθητηριακού παιχνιδιού, γωνιά παρατήρησης υλικών από τη φύση (φύλλα, καρποί, ζουζούνια, έντομα κ.τ.λ), κατάλληλο δάπεδο για ζωγραφική με κιμωλία, τραπεζάκια δραστηριοτήτων για μεταγγίσεις υγρών και στερεών και πειραματισμό με ποικίλα υλικά (messy, sensory play), καβαλέτο, πινέλα, μπογιές, σαμπρέλες, αυτοκινητάκια, ζώα κ.τ.λ.

 

Βιβλιογραφία

The importance of outdoor play for young children’s healthy development VL – 2 DO – 10.1016/j.pbj.2017.03.003 JO  – Porto Biomedical Journal

The Benefit of Outdoor Activity for Child Development VL- 5 DO – 10.23880/aphot-16000241 JO  – Annals of Physiotherapy & Occupational Therapy